Ana Tamayo



ANTLIA & VAISSEAUX




Antlia ou la Machine Pneumatique, Installation, photomontage, dimmensions variables, 2017


Antlia ou la machine pneumatique est une constellation, peu lumineuse, visible de l'hémisphère sud. Elle porte ce nom en l'honneur de Denis Papin, inventeur de la pompe à air.

Cette constellation au lieu d’être habité par des étoiles est remplit d’objets de rebut. C’est un récit de science fiction qui raconte un monde remplit d’objets, une cosmogonie matérielle où des vestiges prennent forme dans une pratique écologique des nouvelles utilisations, un petit récit qui permet de nouveaux imaginaires.

En tant que méthode c’est de promenades photographiques à Paris en faisant un archive des objets abandonnés au coin des rues. Ensuite un travail de détour des images, de photomontage et d’agencement. La photographie vient se plier, se couper, se peindre, devenier autre.
En tant que méthaphore j’assimile la constellation Antlia à la machine capitaliste qui remplace par des objets de consommation les absences spirituelles, sociales, politiques et économiques intrinsèques au système capitaliste.

Les vaisseaux: V. Poubelle et V. O (d’objets) font référence au problème écologique et social que suscite l’économie du capital, voulant la croissance à tout prix et favorisant la circulation des biens et de porte-conteneurs au détriment des humains.  Les documents photographiques sont reproduits, modifiés, pliés, multipliés, sur la surface des vaisseaux. Ensuite il y a l’activation d’Antlia et ses vaisseaux avec des actions performatives dans les rues de Sain-Denis. C’est un travail à l’aide des masques de catch et du Vaisseau O.



   

Vue d’installation, expo perso “Antlia”, L’éprouvette, Paris, 2019



Vaisseau O, Installation, bois, peinture, Impression offset, 1m20x1m15, collaboration Igor Barbey, 2017



Vaisseau Poubelle, Vue d’installation Off Arles, Galerie Collectif E3, bois, Impression offset A4, 160 cm x 70 cm x 140 cm, Arles, 2017





Cumul, Vue d’installation, Impression offset A4, Naylon, Paris, 2019




TérraLuna, photographie, 13 cm x 14 cm, 2017





Antlia animada, Animation 2"30 min, Full HD (1080p) transferido a H.264, 2017




Île de France










TérraLuna, photographie, 13 cm x 14 cm, 2017



This series of photographs and objects that becomes an installation are the first two parts of the Queer Constellation. The black and white printed photographs are made from queer fetish objects, in a performative gesture of surveying intimate and public places. The images are intervened with words. There emerges a language of Abya Yala's intersectional feminism. One could say a queer and anti-racist eco feminism.
On the other hand, photographs of performances with starry backgrounds are used as metaphors. On the one hand this re-situates the human in a geological and cosmic scale, on the other hand it shows different constellations or worlds co-inhabiting together. A world that contains many worlds as the Zapatistas say.

This installation around a feminist SF tells the utopia of a queer community, propelled by the global south, which seeks autonomy of its food and health and does not want to reproduce the society of today. It is in search of in search of ancestral and contemporary body memories and ecological knowledge to redefine their territories and boundaries in different parts of the world and in cyber space. This series is imagined as a diversity of constellations where | address issues such as care through medicinal plants, emotional digestion, dancing as a way of performing bodily and self-care tools; gender deconstruction, alternative thoughts and writings.
 
In this context | program different laboratories and collective workshops that allow the movement of bodies and thoughts, the conversation and the construction of multiple points of view, in collaborative care environments. Some of these collective and individual photographs are the result of invitations and the setting up of the workshop "Pelvica": danced ritual, medicinal plants, drawing and automatic writing & collective performance photography. These laboratories were activated in Colombia, with the help of the traversées grant, at the Tour Mercuriales in Bagnolet within Plateau Urbain and at the Cité Internationale des Arts, as a laureate of the Fondation Carasso. This series is currently in post-production, is open and will continue.




Workshops by

PΞŁvłϾΛ



INSTAGRAM


Ana Tamayo, Adagp, 2024