Ana Tamayo

         

NATURA’S

Reserva Salvamontes, Antioquia, Colombia.







Rêve d’Almanegra, Installation, Impression photographique sur bois, 200 cm x 90cm x 1cm ch/u, Cité internationale des arts, Paris, 2017 - 2018.




Aux paysan.nes vaincu.es et aux autres, Performance et Installation, Texte d’Ana Tamayo avec Dorothée Caradec & Serge Glissant, bois, râteau paysan, dimension variable, Mois de La photo du Grand Paris, 6b, 2017



« Le plus court chemin d’un point A à un point B n’est pas la ligne droite mais le rêve » Proverbe berbère

Natura’s est la prolongation d’Oikos et d’Antlia, un chemin entre la Colombie et la France. L’origine est la lutte pour la terre qui a dégénéré en guerre civile depuis plus de 60 ans. A partir des relations entre les ressources naturelles et les habitants de ces territoires -paysans, indiens et autres damnés de la terre, je parcours un chemin politique et poétique pour raconter les rapports actuels à la terre.

Almanegra, un arbre qui devient rêve, en est le symbole de resistence. Rêve d’Almanegra a surgit de mes archives photographiques entre disparition et trace d’oublie, cet arbre évoque ce territoire malmené, effacé par l’épaisseur du brouillard. Cette image m’a permis de créer la performance Aux paysannes vaincues et aux autres, composé du texte Imaginer! et d’une installation avec un râteau paysan.

Ensuite le vrai Almanegra de Ventanas, un arbre endémique de Ventanas-Colombia, en voie d’extinction trouvé à la réserve Salvamontes, est montré comme fait scientifique. Il lie le point A au point B, un rêve de disparition et sa réalité. Il y a aussi la mauvaise herbe un symbole de migration. Une herbe, appelée mauvaise, qui s’accroche à un mur de Paris.


   
         
















︎swipe


 







RESERVA SALVAMONTES, ANTIOQUIA, COLOMBIA















García, N. (ed.). 2007. Libro Rojo de Plantas de Colombia. Volumen 5: Las magnoliáceas, las miristicáceas y las podocarpáceas. Serie Libros Rojos de Especies Amenazadas de Colombia. Bogotá, Colombia. Instituto Alexander von Humboldt - CORANTIOQUIA - Jardín Botánico Joaquín Antonio Uribe de Medellín - Instituto de Ciencias Naturales de la Universidad Nacional de Colombia - Ministerio de Ambiente, Vivienda y Desarrollo Territorial. 236 p. Almanegra de Ventanas, p. 75.







Mark
This series of photographs and objects that becomes an installation are the first two parts of the Queer Constellation. The black and white printed photographs are made from queer fetish objects, in a performative gesture of surveying intimate and public places. The images are intervened with words. There emerges a language of Abya Yala's intersectional feminism. One could say a queer and anti-racist eco feminism.
On the other hand, photographs of performances with starry backgrounds are used as metaphors. On the one hand this re-situates the human in a geological and cosmic scale, on the other hand it shows different constellations or worlds co-inhabiting together. A world that contains many worlds as the Zapatistas say.

This installation around a feminist SF tells the utopia of a queer community, propelled by the global south, which seeks autonomy of its food and health and does not want to reproduce the society of today. It is in search of in search of ancestral and contemporary body memories and ecological knowledge to redefine their territories and boundaries in different parts of the world and in cyber space. This series is imagined as a diversity of constellations where | address issues such as care through medicinal plants, emotional digestion, dancing as a way of performing bodily and self-care tools; gender deconstruction, alternative thoughts and writings.
 
In this context | program different laboratories and collective workshops that allow the movement of bodies and thoughts, the conversation and the construction of multiple points of view, in collaborative care environments. Some of these collective and individual photographs are the result of invitations and the setting up of the workshop "Pelvica": danced ritual, medicinal plants, drawing and automatic writing & collective performance photography. These laboratories were activated in Colombia, with the help of the traversées grant, at the Tour Mercuriales in Bagnolet within Plateau Urbain and at the Cité Internationale des Arts, as a laureate of the Fondation Carasso. This series is currently in post-production, is open and will continue.




Workshops by

PΞŁvłϾΛ



INSTAGRAM


Ana Tamayo, Adagp, 2024