Ana Tamayo

OIKOS,
CON LAS MANOS EN LA TIERRA





























Medellín, Colombia




Oikos, con las manos en la tierra  est le résultat d’une bourse de résidence à la Fondation d’Art Contemporain Casa Très Patios à Medellín en Colombie et le ministère de la Culture de Colombie, autour des « Nouveaux rapports au capital ».

L’installation originale, exposée en 2016 à Casa Tres Patios à Medellin, est répartie en trois sections: culture indigène et paysanne, luttes et géographies de guerre et un laboratoire politique en images. L’exposition multiplie les points de vue sur le rapport contemporain à la terre, propre à la Colombie. les formes plastiques et symboliques se nourrissent de rencontres, de processus collectifs et de recherches sur le conflit.

La genèse d’Oikos est Antlia, une constellation d’objets faite en France. Oikos est un terme grec ancien signifiant maison et patrimoine. Ma maison est aussi la Colombie et son primordial patrimoine est la terre, sa richesse agroalimentaire, sa biodiversité. Oikos pointe donc la rupture post-coloniale et les mauvaises usages de la terre, la maison, l’économie. Con las manos en la tierra des paysannes et des indigènes que n’ont jamais eu de reforme agraire et qui ont tout perdu dans cette lutte de sans terre, sans maison. De par ce fait historique, elles se battent encore pour le droit à la terre et à la vie. Même après les accords de paix signées avec la guérilla FARC en 2016. La terre donc est la maison et  cette maison malmené est un guerre. En Colombie quand on a perdu sa terre ou sa maison on a tout perdu, c’est le cas de millions de Colombiens ruraux déplacés par cette guerre civil qui n’a pas encore finit.





TuVoz from anatamayo.net on Vimeo.















 
  



Medellín, Colombia
Talleres & apropiacion de imagenes* en ︎C3P // Fr. Ateliers & appropiation d’images



*copyrigth."Nuestra voz de tierra, memoria y futuro"de Marta Rodriguez y Jorge Silva (1982). Documental 9.70 de Vicoria Solano.  















Mark
This series of photographs and objects that becomes an installation are the first two parts of the Queer Constellation. The black and white printed photographs are made from queer fetish objects, in a performative gesture of surveying intimate and public places. The images are intervened with words. There emerges a language of Abya Yala's intersectional feminism. One could say a queer and anti-racist eco feminism.
On the other hand, photographs of performances with starry backgrounds are used as metaphors. On the one hand this re-situates the human in a geological and cosmic scale, on the other hand it shows different constellations or worlds co-inhabiting together. A world that contains many worlds as the Zapatistas say.

This installation around a feminist SF tells the utopia of a queer community, propelled by the global south, which seeks autonomy of its food and health and does not want to reproduce the society of today. It is in search of in search of ancestral and contemporary body memories and ecological knowledge to redefine their territories and boundaries in different parts of the world and in cyber space. This series is imagined as a diversity of constellations where | address issues such as care through medicinal plants, emotional digestion, dancing as a way of performing bodily and self-care tools; gender deconstruction, alternative thoughts and writings.
 
In this context | program different laboratories and collective workshops that allow the movement of bodies and thoughts, the conversation and the construction of multiple points of view, in collaborative care environments. Some of these collective and individual photographs are the result of invitations and the setting up of the workshop "Pelvica": danced ritual, medicinal plants, drawing and automatic writing & collective performance photography. These laboratories were activated in Colombia, with the help of the traversées grant, at the Tour Mercuriales in Bagnolet within Plateau Urbain and at the Cité Internationale des Arts, as a laureate of the Fondation Carasso. This series is currently in post-production, is open and will continue.




Workshops by

PΞŁvłϾΛ



INSTAGRAM


Ana Tamayo, Adagp, 2024